Phishing: Svindel på epost

Noen av våre kunder har opplevd forsøk på e-postsvindel. Ikke svar og lær deg å kjenne igjen de sleipe triksene.

I en e-post har svindlerne forsøkt å lure til seg informasjon fra våre Visa- og Mastercard-kunder. De ber deg oppgi koder og kredittinformasjon, under påskudd av at du bør opprette ny kode eller sikre kontoen din.

Vi spør aldri etter sensitiv info på epost

Verken Visa eller Santander vil noen gang be deg om å oppgi sensitiv kundeinformasjon via e-post. Du må aldri oppgi koder eller kortnummer på bakgrunn av henvendelser du får i e-post.

Aldri gi fra deg viktig info på epost

Første bud er å ikke oppgi sensitiv kundeinformasjon som koder, passord, utløpsdato og kortnummer og lignende i e-post.

Vi vil aldri be deg om å gjøre det, heller ingen andre seriøse aktører.

Ikke åpne vedlegg i epost du er usikker på

Andre bud er å ikke åpne, men slette e-post med vedlegg du er usikker på. Det kan være virus.

Fått rar epost?

Mottar du mistenkelig e-post, kontakt straks Kundeservice på e-post eller telefon 21 08 35 00.

Ett eksempel på hvordan dette gjøres

En e-post som ser ut til å være fra oss, er sendt til mange mottakere, deriblant flere av våre kunder.

E-postene som har blitt oppdaget, har hatt følgende tekst i emnefeltet:

  • "Nye detaljer informasjon ....."
  • "Lag din kode for Verified by Visa eller MasterCard ® Secure Code"
  • "Secure Your Online Bank Details"

Dette er et forsøk på å lure til seg kortinformasjon.

Epostene kan også ha andre emnefelt. Det som er felles i disse svindel-epostene, er at de ber deg oppgi informasjon om kundeforholdet ditt.

Ikke gi fra deg viktige opplysninger som koder, passord, utløpsdato og kortnummer og lignende.